Wednesday 28 August 2013

Dag 2 - Ja nå ble det bratt, gitt...

AU! Det er kortversjonen fra dagens etappe... Men - rumpa holdt, det skal den jammen ha! Dagen idag kunne blitt så mye verre enn den ble. Værmeldingen var regn, så da vi "kun" så grått oppholdsvær utenfor vinduet imorges så var det jo forsåvidt positivt! Startet dagen med en solid dose frokost. Her spares det ikke på maten på frokostbuffet'en, for å si det sånn - og avgårde fór vi. Tyngste dagen på hele turen stod for døra, og det ble den virkelig, selv om vi begge syns den gikk forbausende bra likevel. Tunge bein i alle oppoverbakkene - og de var det mange av! 850 meters stigning på en avstand på kun 10 km er ikke akkurat hverdagskost for oss, men jammen holdt ikke både rumpa og beina. Skal ikke skryte på meg at jeg kunne tatt meg en joggetur til kvelds, men kondisen holdt jammen meg helt til Mini Hotel - som B&B'en heter her i Skofja Loka.

Turen var fantastisk flott, og gikk over fjellet mellom slalombakker og skitrekk i massevis. Her er det nok utrolig pent på vinterstid også! Ikke altfor mange spisesteder å velge blant, men rundt 4 mil fant vi oss et flott Gasthaus med solid lunch. Tre retters kjøttbombe, med suppe og salat i tillegg. Lunch? Det var fullgod middag, men det mente innehaveren vi absolutt måtte ha - vi syklet jo, og dette var standard lunch i disse trakter! Jeg antar de fleste her lever av skikkelig gårdsarbeid, for dette var MYE mat...

Foruten et lite strekk på ca 8 km så var veiene så godt som skåltomme for trafikk. Det er mange sykkelruter her, så det er tydelig at vanlig fremkomstmiddel for lokalbefolkningen også er sykkel mellom landsbyene. Det var deilig å kunne sykle to i bredden og prate uten å være redd for å bli kjørt ned. En annen ting er jo at slovenerne er veldig obs på syklister i veibanen og tar utrolig godt hensyn. De trenger all den turismen de kan få. Mini Hotel som vi bor på nå er et pent lite gjestehus oppe på en knaus like utenfor Skofja Loka sentrum. Bysentrum har en gammel bydel fra middelalderen, og den skal vi besøke etterpå - det blir middag der nede, så får vi heller gå opp hit til hotellet igjen. En ting er sikkert - jeg skal ikke plassere rumpa på et sykkelsete før jeg må - imorgen :o)

Tallenes tørre tale for etappen vår i dag er som følger:

Avstand:                     61,15 km
Tid: 6:06:57 (inkl. fotostopp og lunch)
Bevegelsestid: 4:01:11
Elapsed Time: 6:06:57
Gj.sn. hastigh.: 10,0 km/t
Avg Moving Speed: 15,2 km/t
Maks. hastighet: 41,4 km/t   
Høyde
Høydestigning: 903 m
Høydereduksjon: 1.086 m
Min. høyde: 349 m
Maks. høyde: 1.272 m
Puls
Gj.sn. puls: 121 bpm
Maks. puls: 167 bpm
Temperatur
Gj.sn. temperatur: 14,5 °C
Min. temperatur: 10,0 °C
Maks. temperatur: 22,0 °C  


Reiseruta så slik ut:


Og her kommer noen bilder fra dagens etappe over fjellet... (Ikke mange bildene, for vi var noe trøtte til å konsentrere om foto :o)  Klikk på bildene for å se dem større...

Fra toppen og nedover - og helt nederst er veien vår...

Ian i fin flyt - bildet er tatt mens jeg selv sykler :o)

Her er vi på toppen av platået før vi starter nedstigningen - pent område!

Noe "språk" er universalt - MAT!











 

No comments:

Post a Comment